Barnens faser!

Ikväll har jag bakat! Först en kladdkaka (sån med allt i en kastrull och så in i ugnen) med hjälp av Theo. Han fick slicka kastrullen sen och det var lääänge sen han var tyst länge, det  var nog gott, haha....
Sen när de somnat så hann jag med en till kladdkaka, chokladbollar och syltkakor. Tyvärr var jag lite kaxig med syltkakorna de blev så bra förra gången att jag bara slängde ihop nåt. Men nu var de så spröda så de går sönder jättelätt, men goda var de i alla fall!

Men det jag tänkte skriva om är barnens faser eller humör. Min älskade Theo har de senaste två dagarna varit så grinig och butter. Jag brukar ju bara säga - ja, ja det är en fas! eller -treårstrotsen! men då är det mer nåt utbrott här och där... Nu är han mer grinig hela tiden och pratar så himla argt! Han tittade på mej idag och sa: Jag vet mamma, inte den där tonen! Då kunde jag inte låta bli att skratta... Ett exempel är när han kommer och säger argt: -Äpple! Visst jag förstår att det betyder att han vill ha ett äpple, men kan man inte säga - Kan jag få ett äpple? När man försöker få honom att säga det så blir han tjurig. Eller så säger han om vilken leksak (eller sak som helst) som jag eller Lucas har - Jag hade den! Sånt gör mig så arg, och så börjar vi tjafsa... så tänker jag att man kanske inte ska tjafsa om småsaker hela tiden, han har det säkert lite jobbigt på nåt sätt men jag tycker inte man får uppföra sig hur som helst!

Lucas däremot är strålande glad hela tiden, helt underbar! Så just nu är han inne i en härlig fas, det är väl bara att njuta. Han är en liten kille som har så lätt till skratt, aldrig ledsen länge. Just nu äter han jättebra också, burkmat då, ska prova med egenlagad snart igen och se om det går i. Det enda jobbiga är att han nuförtiden (de senaste 5 dagarna) har vaknat 05 på morgonen, det är inte kul!! Försöker att få honom att somna om men det går inte. Tur har jag som har en make som ibland går upp och jag får sova till 07.... Jag tror ju på att om de sover bra på dagen så sover de också bra på natten. Idag blev det tokigt med sömnen efter babysimmet, som det oftast blir på måndagar. Han somnade 18.30 och har redan varit vaken 2 ggr, det räcker att ta upp honom i famnen 1-2 minuter så somnar han om, men det är lite jobbigt ändå speciellt ikväll när jag försökte baka också (maken är på innebandy)
Oftast vaknar han en gång mitt på natten och äter en flaska välling, hade tänkt att försöka sluta med det på inrådan av bvc. Men när jag tänker på det så känner jag bara att om han vill äta en gång på natten så kan han väl få göra det så länge han äter bra på dagen.....

Ja faser kommer de nog ha mer eller mindre hela uppväxten så det är väl bara att vänja sig! Nån mer med barn i jobbiga faser?

Kommentarer
Postat av: TT

Jobbigt... jo, men allt löser sej till slut!

Min käre son sov ju inte alls de tre första åren och det var kämpigt när det kom fler barn men det löste sej det med! :o)

2008-12-08 @ 22:27:06
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Linda P

Jo det är tur att man glömmer fort, även det som är jobbigt!! Idag fick vi sova till 06 ialla fall, det gäller att se det positiva iallt.. Theo har inte vaknat än så vi får se vad han är på för humör idag! ;)

2008-12-09 @ 07:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0